In mijn vorige
column
ben ik in gegaan op een bekende fout die met grote regelmaat door
beleggers gemaakt wordt, namelijk kuddegedrag.

Waar kuddegedrag in de natuur het collectief handelen van een groep beschrijft
ter bescherming van het geheel, wordt er met betrekking tot financieel
handelen voornamelijk op gedoeld dat beleggers zonder nadenken een groep
volgen, wat tot negatieve financiële resultaten kan leiden.

Beursnieuws
De volgende psychologische fout die ik uiteen wil zetten ligt in het
verlengde van dit kuddegedrag, namelijk ‘media response’, oftewel (te)
heftig reageren op nieuws. Een redelijk actueel onderwerp.

Iedere belegger doet er verstandig aan informatie te verzamelen en zich goed
te laten informeren voordat hij of zij een grote financiële keuze maakt. Of
dit nou betrekking heeft op het aangaan van een hypotheek of de aanschaf van
een effectenportefeuille: kennis en informatie is een waardevol goed voor
een belegger. Tenminste, als je de beschikbare kennis op de juiste manier
weet te gebruiken.

Dagelijks worden websites, forums en blogs overspoeld met analyses, meningen,
observaties, jaarcijfers en natuurlijk niet te vergeten: (wereld)nieuws. Al
deze informatie heeft invloed op de waardering van een bedrijf, aandeel of
product, of in ieder geval op de manier zoals wij als beleggers hier naar
kijken.

Dotcomhype
Hypes worden gecreëerd, maar hypes kunnen daarentegen van het ene op het
andere moment zo weer voorbij zijn. De internetbubble, die begon rond 1997
en eindigde in 2001 is hier een lichtend voorbeeld van.

Ten tijde van de millenniumwisseling had elk dotcombedrijf de potentie het
nieuwste, belangrijkste en meest invloedrijke bedrijf ter wereld te worden.
Zonder te kijken naar inkomsten en uitgaven en te kijken wat deze bedrijven
überhaupt deden, werd er stevig geïnvesteerd in deze bedrijven, totdat de
bubbel barstte en talloze beleggers met lege handen achterbleven: ze hadden
zich volledig laten meeslepen door het nieuws en hier heftig op gereageerd.

Het mooiste voorbeeld hiervan was de aangekondigde beursgang van het bedrijf
F/Rite air. Veel beleggers probeerden, zonder zich in dit bedrijf verdiept
te hebben, op de emissie in te schrijven. Uiteindelijk bleek het een
experiment om aan te tonen dat beleggers op dat moment zonder na te denken
in iedere belegging stapten. Als u de bedrijfsnaam hardop uitspreekt
begrijpt u direct waarom dit zo’n duidelijk voorbeeld is.

Over- en onderreactie
Het gedrag dat ten grondslag ligt aan Media Response is de onder- en
overreactie op nieuws.

Wanneer een bedrijf meerdere malen achter elkaar goed nieuws weet te
publiceren, ontstaat al snel een beeld dat het erg goed gaat met het
bedrijf. Er komt een run op de aandelen, soms gebaseerd op handelen van
andere beleggers (sterk staaltje kuddegedrag), waardoor de waardering van
het aandeel omhoog schiet. Het gevolg hiervan is dat de beurs te sterk over
reageert en op den duur weer gecorrigeerd wordt.

Bij een onderwaardering geldt hetzelfde maar dan omgekeerd. Heftig en
emotioneel reageren op nieuws kan er dus voor zorgen dat er op een hoge
koers wordt gekocht, terwijl het slechts een kwestie van tijd is dat
financiële markten de koers op natuurlijke wijze corrigeren.

Beurs nooit in balans
Beurzen zijn derhalve nooit in balans: de stemming is te negatief of te
positief.

Media Response zorgt ervoor dat beleggers meegaan met de hype, zowel in
positieve als in negatieve zin en zich inlaten met zogenaamde ‘hot
investments’. Beleggers laten zich leiden door de waan van de dag en doen
transacties die doorgaans niet ten goede komen van het resultaat.

In de praktijk kopen deze beleggers hoog, maar verkopen zij laag. Wil je je
bezighouden met serieuze vermogensopbouw, dan is het dus beter er een
lange-termijnvisie op na te houden en niet te reageren op hypes en ‘hot
investments’. Beleggen is geen speculeren, maar een lange-termijninspanning.

Wil je toch een gokje wagen op de beurs en meegaan met een hype, houd dan de
volgende beurswijsheid in gedachte: ‘koop op het gerucht en verkoop als het
nieuws komt’.

Erik Drijkoningen is hoofd Product Ontwikkeling bij Ohpen,
de vernieuwende online beleggingsinstelling uit Amsterdam.

Lees ook:

Erik Drijkoningen: Behoor jij tot de kudde?

Erik Drijkoningen: zo moet je niet omgaan met verlies

Erik Drijkoningen: actief versus pasief beleggen, een
tussenweg

Erik Drijkoningen: zoek de juiste beleggingsmix

Erik Drijkoningen: Meer kosten, meer rendement ?

Erik Drijkoningen: beleggen biedt meer dan sparen

Volg de markten op Z24 Beurs

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl